Bliv klogere på dit skandinaviske marked som erhvervsdrivende  

Der er mange ting man som erhvervsdrivende skal holde øje med. Ikke alene skal man sørge for, at ens forretning kører, men man skal også prøve at vokse sig større, og komme ud over Danmarks grænser på sigt. Et åbenlyst mål, hvis man gerne vil vokse ud over de danske grænser med sit firma, er ved at kigge mod nord og vores skandinaviske naboer. Det er dog vigtigt, at man har en solid kerne i Danmark, inden man begynder at kigge mod Norge og Sverige.  

Hvis alt dette er på plads, så kan man dog med fordel godt begynde at kigge mod eksempelvis Norge. Der er dog nogle ting man skal være opmærksom på, når man begynder at kigge på Norge. Der er nemlig nogle regler, som netop har ændret sig, der kan gøre det en smule mere besværligt at være norsk forbruger.  

Sådan ændrer de norske eksportregler sig  

Det har tidligere været sådan, at man som norsk forbruger har kunne for gratis eksport til Norge, så længe man købte varer for under 350 kroner. Denne grænse er dog for nyligt blevet fjernet, så man lige meget varens pris skal betale moms når varen krydser grænsen. Dette gælder også for Danmark, selvom vi er et af Norges tætteste samarbejder.  

Selvom det kan virke som en lille ting, så kan det have stor betydning for hvor vidt man får succes i Norge med sin forretning. Der er nemlig ingen grund til, at man som norsk forbruger betaler overpris for at få noget sendt fra Danmark, når man med stor sandsynlighed kan få den samme vare billigere på en norsk side. Så selvom det kan virke som et lille benspænd, så kan eksport til Norge være noget man skal have for øje når man begynder at kigge på de skandinaviske marked og prøver at trænge ind på dette.  

Derfor ændres reglerne go det betyder det for dig  

Reglerne er blevet ændret fra norsk side, for at rette op på en ubalance, der har været når det kommer til webhandel. Det har nemlig været sådan, at de toldfrie vare i Danmark gav en uretfærdig fordel overfor de norske webhandler, der ikke kan konkurrere med de danske priser. Derfor sættes disse regler ind for at skabe en mere lige platform at handle på.  

Det kan dog være udfordrende som ny erhvervsdrivende, som prøver at trænge ind på det norske marked. Selvom man har en god forretning i Danmark, kan det stadig være mere end besværligt at komme ind på de andre nordiske markeder. Derfor kan det være en fordel, at man sætter sin pris ned, så man på den måde tiltrænger norske kunder og skaber sig et omdømme. Når man så begynder at få en større norsk handel, kan man igen sætte sine priser op, så man ikke taber penge på sine varer og sit salg i Norge. Dette er naturligvis kun en strategi til at komme uden om dette lille bump på vejen med succes i Skandinavien.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*