Danskernes brug af skærmtid stiger kraftigt under Corona

I mange hjem er de små elektroniske gadgets begyndt at følge danskerne i større stil end før. Dette gælder både forbruget af skærmtid på telefonen, men også den overordnede skærmtid. Det vil sige alt fra tv’et til computeren. Prøv selv at regne dine egne timer foran skærmen sammen. Du vil nok blive en smule chokeret.

Hvordan påvirker skærmen dagligdagen?

Der bliver ikke altid tænkt over de vaner, som man skaber omkring. Hvis man tager sin morgenrutine. Er det telefonen man kigger i som det første? Eller tænder man for tv’et?

Der er allerede lige fra starten af dagen godt brugt af ens skærmtid. Det kan være, at man endda lige skal sidde og tjekke nyhederne eller de sociale medier en halv time inden man går i gang med arbejdet.

Lige pludselig løber det op i utrolig mange timer på en dag. En ting er selvfølgelig, at skærmen bruger meget af ens tid, men den optager samtidig også tid, hvor man i virkeligheden kunne have været langt mere effektiv.

skærm

Skærmtid og søvn

Når man er på vej i seng, så gør kroppen sig klar til at sove. Normalt sætter man sin aktivitet ned, man har spist, men når man ligger i sengen kan man ikke sove.

Grunden ligger ved mængden af tid foran skærmen, man har brugt i løbet af aftenen. Kroppen lukker stille og roligt ned for natten. Det er noget, som blandt andet øjnene er med til at registrere. Lyset er naturligvis mindre om aftenen, fordi det som regel er mørkt udenfor på det tidspunkt, man går i seng.

Hvis man ligger med sin telefon til langt ud på aftenen og ser meget på den, inden det er sengetid, så er der en god sandsynlighed for, at det kommer til at blive svært at falde i søvn.

Lyset fra din skærm er nemlig med til at forvirre øjnene. Kroppen siger, at det er tid til at gå i seng. Skærmen, som afgiver lys, siger derimod, at der stadigvæk er dag. Dette forvirrer ultimativt kroppen og søvnen bliver forstyrret. Har man først en dårlig søvnrytme påvirker det nemt resten af dagen.

Brug tiden fornuftigt

En time på de sociale medier slår aldrig nogensinde en time ude i den friske luft. Omvendt så skal man også nyde den tid, man så sætte af til at bruge på sin skærm.

Det er vigtigt, at man prioriterer sin tid, så man ikke bare lader den gå helt til spilde. Man kan sagtens nå de ting man gerne vil såsom at se film, sociale medier, motion og pleje venskaber. Det handler bare alt sammen om en prioritering af tid. Det kan være svært for mange, men hvis man øver sig, skal man nok blive god til det.

I stedet for at tænke over den tid, man kunne have brugt, skal man sætte pris på det, man i stedet har foretaget sig. Man behøver altså ikke at have dårlig samvittighed, selvom tiden på skærmen er røget op.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*